Missnöjd med hantverkaren?

Vad ska du göra om du är missnöjd med hantverkaren som har gjort ett dåligt jobb och du hittar fel på kaklingen?

Självklart ska du reklamera och klaga hos hantverkaren om du är missnöjd men reklamationen måste ske inom ”skälig tid”. När du har upptäckt felet är det därför viktigt att du så fort som möjligt klagar och du har rätt att upp till tre år efter att ett arbete avslutats att reklamera fel. Om det rör arbete på byggnader har du rätt att reklamera inom 10 år.

Tips innan du anlitar hantverkare

Konsumentverket har en utmärkt broschyr för dig som ska anlita en hantverkare från att begära offeter till, tilläggsarbeten till att kolla upp F-skattesedel. Ladda ner

Säljarens ansvar
Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt. Du kan läsa mer om konsumentköplagen på Konsumentverkets hemsida och hela lagtexten hittar du på riksdagens webbplats här.

Hur ska jag kolla upp hantverkaren?
Råd och Rön har en svartlista där du kan kontrollera hantverkaren. Du kan också använda allabolag eller hitta.se om det är ett aktiebolag och du vill se företagets ekonomi.

Vilka lagar gäller:
Enligt konsumentköplagen kan du kräva att hantverkaren avhjälper felet. Du har också möjlighet att kräva avdrag på priset om det har blivit fel. Om det inte hjälper kan du häva avtalet och få pengarna tillbaka. Du kan hålla inne pengarna ifall ni har olika idéer kring tjänsten.